Jag har känt en kvinna.. Jag ska inte glömma henne”

Standard

Hud färg och olika nationalitet har ingen betydelse för en fin vänskap!


©Nazmiye Halvaşi

“Hej då Gigi..!
Jag har känt en kvinna.. Jag ska inte glömma henne”


Hej! Jag är Gigi!
Hej! Det här är Naz!

Och här börjar vår historia. När man ska börja leva i ett annat land känns det lite oroligt, därför att man inte kan tala samma språk, man vet ingenting om folket, landet…

Men jag hade stora möjligheter tack vare mina vänner.

Jag blev medlem i HIFK. Vi hade några spännande möten. Anna-Lena var vår extralärare i svenska. Och en dag träffade jag Gigi och Bertil.

Gigi hade bestämt sig för att bli min fadder. Hon ville hjälpa en kvinna som kom från ett annat land. Vi besökte varandra och hade många roliga stunder.
Ibland sydde vi, ibland virkade vi. Vi lagade mat, ibland turkisk, ibland svensk mat. Vi handlade och promenerade.

Vi tyckte om varandra. Ibland blev vi som mor och dotter, ibland som systrar.
Jag bjöd henne till Turkiet. Gigi blev glad och började planera. Det skulle bli en spännande semester. Gigi berättade för mig vad hon skulle göra när hon kom till Turkiet.

Men det gick inte. Försäkringskassan gick inte med på att hon skulle göra resan, för Gigi var sjuk. Vi fick inte vara tillsammans i Turkiet. Vi var så ledsna.

Hon hade ett stort och varmt hjärta. Bertil och Gigi såg på varandra med kärlek. De var båda två leende människor när vi träffades.

Vi gav varandra många presenter. Jag har en klänning som jag fick av Gigi, jag tycker mycket om den.
Vi planerade att odla grönsaker och blommor i Gigis trädgård i vår…
Vi planerade att göra en resa på Göta kanal…
Vi planerade att sy nya gardiner till Gigis och Bertils hem…
Vi planerade att dricka turkiskt vin en gång till, Gigi lovade mig det när jag besökte henne på sjukhuset…
Vi hade många planer! Vad ska jag göra nu?

Jag ska försöka uthärda denna smärta. Gigi dog utan plågor, men hennes omgivning sitter med tårar i ögonen. Nu ska vi hjälpa Bertil med denna smärta. Men jag vet inte hur!
Jag kommer att längta så mycket efter dig, Gigi! Jag ska älska dig under hela mitt liv, jag kan inte glömma dig!
Hej då Gigi, jag hoppas att du kommer till himlen.


12.11.11

2 responses »

Leave a Reply

