CHP Nereye? – 6

Standard

4

Kadınlar aldığı oyları da saydırmak istiyor!

nazmiye_halvaşi

©Nazmiye Halvaşi

CHP, Genel Başkanlık yarışlarında çözüm ararken, türban ile kadınların özgürleşip partilerini iktidara taşıdığını görmezlikten geliyor! Biz CHP’li kadınlar ise hâlâ prangalarımızı kırabilmek için uğraşıyoruz..!! Genel Başkan Kılıçdaroğlu’nun KADIN ve GENÇLİK için kapı aralama çabalarının önündeki engelleri biliyorum. % 33 CİNSİYET KOTASI’nı göstermelik hale getiren örgüt direncinin farkındayım. Toplumun her kesitini temsil etmeyen bir PM ile iktidar hâyâl olarak kalmaya devam edecektir! İstenen bu mu yoksa?

***

Siyaset kadınların üzerinden yükselir! Erkeklerin oyun alanı olur! CHP, Olağanüstü Kurultay’a giderken neyi tartışıyor? Doğru tartışma zeminine oturmazsa beş yıl sonra aynı filmi tekrar izlemeye mahkumuz!

5

Siyaset ve kadın ilişkisi özellikle konuşulması gereken fakat konuşulmayan bir alandır! Toplumun yarısı kadındır gerçeğini, sadece VERDİĞİ OYLARI SAYILAN bir kitle olarak görmeye devam etmek körelmişliktir. KADINLARA VERİLEN OYLARIN SAYILDIĞI bir döneme geçişin adresi olmalıdır CHP..! Genel Başkan Kılıçdaroğlu’nun KADIN ve GENÇLİK için kapı aralama çabalarının önündeki engelleri biliyorum. Yüzde otuzüç CİNSİYET KOTASI‘nı göstermelik hale getiren örgüt direncinin farkındayım. Bu bir süreçtir ve ısrarla talep etmeye devam edilecektir!

Şunu çok net görmek gerekir ki KADINLARI ve GENÇLERİ bünyesine almadan iktidar hayaldir! Şu anda iktidarda olan partinin geçmişine baktığımızda, kadınlar üzerinden yükseldiğini görürüz.. Daha çok kadını, kendi düşünce yapısının tarafında göstermek için yarattığı TÜRBAN tartışmasının boyutlarını anımsayın!

8

Türban ve kadın konusunda iki anımı paylaşacağım. Lise’den sonra üniversite’yi bırakıp çalışma hayatına geçmek zorunda kalmıştım. Liseden ondokuz yıl sonra ise içimde ukte kalan üniversiteye yeniden gittim. Yarım gün okul, yarım gün partim SHP’de ilçe başkan yardımcılığı yapıyordum. Doksanlı yılların ortaları idi.. O yıllarda üniversiteliye siyaset yasaktı. Ne okuldakiler siyasetçi kimliğimi, ne partimdekiler öğrenciliğimi biliyordu. Aynı zamanda anne, eş ve ev kadını idim.. Zor bir süreçti.. Okulun ilk yılı tanıdığım başörtüsüz bir arkadaşım, ikinci yıl türban ile gelince çok şaşırmıştım. Neşeli, hayat dolu o genç kız gitmiş; durgun ve içine kapanmış olarak dönmüştü. Ürkekti, dışlanmaktan korkuyordu..! Ona biraz daha yakın durdum. Anlamak istiyordum neden kapanmıştı! Önceleri çekinse de, bütün sınıfın annesi, ablası olarak kazanmış olduğum güvenle açıldı.. Beni çaresiz bırakan gerçekleri bir bir sıraladı önüme.. Anadolu’dan geliyordu. Ailesinin gelir düzeyi onu okula gönderemez bir noktaya gelmişti! Kendisine yapılan aylık 1000 Tl karşılıksız burs karşılığında türban giymesi istenmişti..! Donup kalmıştım.. “Bu paranın bir kısmını aileme gönderiyorum..!” diyordu.. O’nun ve onun durumunda olanların sorununu çözecek gücüm/gücümüz yoktu. O okumak ve kendi ayakları üzerinde durmak istiyordu! TÜRBAN ONU ÖZGÜRLEŞTİRMİŞTİ.. Anadolu’da bir kasabada, erken yaşta kocaya gitmekten de kurtarmıştı..!

9

İkinci anım, 1994 yerel seçimleri için yoğun çalıştığımız dönemde seçim çalışması için akşam saatinde kapımızı çalan iki kadına dairdir. Oturduğumuz dubleks evin üst balkonundan sarkan SHP Bayrağı, giriş kapısını da perdeliyordu. Eve dönerken, bahçe kapısından girdiğimde bayrağın arkasında iki türbanlı kadın silüeti gördüm. Eşimle konuşuyorlardı. Yaklaştım, bana döndüler ve ellerindeki bröşürleri uzatarak adaylarını anlatmaya başladılar. Şaşkınlıkla izliyordum. Onlara arkalarındaki parti bayrağımı gösterek, tercihimiz bu kadar açıkken, bizi bile etkilemek istemelerine hayret ettiğimi ifade ettim. Yanıtları son derece netti “bu tercih, sizin ya da eşinizin tercihi olabilir. Diğerinizin veya çocuklarınızın tercihi olmayabilir. Biz her evden bir oy almak istiyoruz..!” dedi.. Sustum.. Biraz önce ilçede toplantım vardı. Alan çalışması yapan kadınlar akşam saatlerinde işi bırakmak zorunda olduklarını, evde eşlerinin, abilerinin, babalarının buna izin vermediğini söylemişlerdi..! Düşündüm ki, TÜRBAN ve İNANDIKLARI DAVA BU KADINLARI ÖZGÜRLEŞTİRMİŞTİ..! Zamanla yakaladıkları zafer ve kazanımlarla artık kimlikleri olmuştu! Katıldığım bir TV programında bu örneklerden yola çıkarak, “Türban kadınları özgürleştiriyor.!” dediğim için çok eleştiri almıştım. Çünkü çok dar bir pencereden bakıyor ve ne yakın ne de uzak geleceği görmüyorduk.. Bugün milyonlarca türbanlı, eğitimli kadın var aramızda..

3

Kendi ayakları üzerinde durabilen.. İnsana dokunmayan siyaset iflas eder.. Toplumu içerden görmeyen, salt akademik siyaset üretimi iflas eder.. Seçmen davranışı bireyseldir! Seçtiği partinin doğrudan kendi çıkarları ile örtüşmesini ister.. 60’lı, 70’li yılların bütün dünyada ve ülkemizde “toplumsal” mücadelelerle geçtiğini biliyoruz.. Bugün yıl 2014 ve dünya o dünya, Türkiye o Türkiye değil! Gerçekçi olmak ve doğru politikalar geliştirmek gerekiyor! Gördüğü her türbanlıyı “cahil” olarak algılayan bir bakış açısı ile kendini ifade etmekten uzaklaşmak için çok geç kalındı! Eğer oturur tartışırsanız size “Atatürk ve kadın konusunda çok şey söyleyip, hiçbir şey yapmadığınız gerçeği ile yüzleşin!” Yanıtını alırsınız ki, doğrudur…

Önümüzde 5-6 Eylül 2014 tarihinde olağanüstü CHP Kurultay’ı var.. Bu kurultayı, yeni fikirlerin tartışılacağı bir kurultay olarak görme şansımız yok!
Yeni bir Genel Başkan ile ayağa kalkmak mümkün mü?
Sorun eğer buysa(!) mümkün.. Yarışa giren ve destek olanların söylemlerinde beni heyecanlandıracak fikirleri arıyorum.. Sadece ağır ve haksız eleştirileri duymak umutlarımı azaltıyor…

7

Genel Başkan Kemal Kılıçdaroğlu’nu özel olarak, kendim için desteklememi gerektiren bir neden yok! Hatta kendisine kızgın bile olmalıyım. Yerel seçimlerde beni aday yapmadı! Bu kadar basit ve küçük düşüneceksek siyaset yapmayalım!

Bu yazı dizimde sürekli ele aldığım bir tespitim var.
CHP ne zaman bölge partisi oldu?
Nasıl Türkiye Partisi olacak?
Bunu anlamak için 1989 ve 1999 seçimlerini ve bu on yıllık süreci doğru okumak gerektiğini iddia ediyorum!
SHP nasıl 1989’da birinci parti oldu?
CHP neden 1999’da barajın altında kaldı.. Bugün aynı filmi tekrar tekrar izlemek istemiyorum.. Kılıçdaroğlu’nun CHP’yi Türkiye Partisi yapma çabalarının desteklenmesi gerektiğini düşünüyorum. 6Genel Başkanlık yarışına giren arkadaşım İnce’nin de bu konuda söyleyecek sözü varsa duymak istiyorum. Yarışı fikirler, politikalar düzeyinden aşağıya çeken ve duymak istemediğimiz söylemlerle sürdürülen çekişme(!)nin kazananı olmayacaktır! Daha çok farkındalığı olan kadınların, gençlerin ve toplumun her kesiminin temsil edildiği bir Parti Meclisi görmek istiyorum..
Başı kapalı bir kadın da olmalı, üniversiteli bir genç de..
Maden işçisi de olmalı, GEZİ’li de..
Bildik bir söz vardır: Damdan düşeni, damdan düşen anlar.. Toplumu temsil etmeli PM..

1

Sonuç olarak bugün diyorum ki; Atatürk’ün arkasına saklanıp kimse kadın haklarını ifade etmeye kalkmasın! Bugün en zor şartlara sahip Güneydoğu Bölgesi’nde 100’e yakın kadın başkan-eş başkan var.. 27 yaşında, ilkokul mezunu Elif Başkan ‘ın önünde saygıyla eğiliyorum.. 14 yaşında çocuk gelin olup, şiddet içinde geçen evliliğinden; ailesine, toplumsal baskılara rağmen boşanarak kendi yolunu çizmiş bir Elif Başkan var.. “Benim yaşadıklarımı başka kadınlar yaşamasın diye çalışacağım” diyen Elif Başkan.. İşte çözüm bu kadar basit…..

2

Sevgili okurlarım, samimiyetle yazıyorum.. Kendi yaşam deneyimlerimi paylaşıyorum.. İsveç Parlamentosu’nda “bebek emzirme odası var”.. TBMM’de de bebek emzirme odası olsun istiyorum.. Hamile, genç bir kadın MV’ni kürsüden dinlemek istiyorum.. Ve bu yolu CHP açsın….

Sevgiyle kalın.. Mutlu olun, mutlu kalın.. Her nerede yaşıyorsanız..
25.8.14/Datça

*

Konuya ilişkin:

Leave a Reply

