“GİRNE KENT KURULTAYI’nın ardından..

Standard

Nazmiye Halvaşi, Yerel Katılımcı Demokrasi Deneyimi’ni yazdı!!

image
nh_06042012a

©Nazmiye Halvaşi

Zor oldu gidişim. Anlatsam inanmazsınız! Fakat garip bir şekilde, gitmek istedim. Anadolu’da bir söz vardır. “Çağrıldığın yere erinme, çağrılmadığın yere yerinme” diye… Yürekten çağırmışlardı ve çorbada tuzumun olması heyecan vericiydi..

Evet, size Girne seyahatimi anlatmak istiyorum. Haziran 2014’de yapılan seçimleri bağımsız aday olarak kazanan Girne Belediye Başkanı Nidai Görgülü ve ekibi GİRNE KENT KURULTAYI‘nı düzenliyordu (12-13 Aralık 2014). Bize AB’nin baskısı/önerisi ile 2005 yılında yasallaşan KENT KONSEYLERİ’nin benzeri bir çalışmayı planlamışlardı. Kısaca Başkan Görgülü “Gelin bu kenti birlikte yönetelim” diyordu, Girne halkına.. Heyecanlanmıştım.. Ülkemde bunu diyebilecek başkanlar ararken yavruvatan ses vermişti..

nh4

Zor oldu gidişim dedim ya geceyi ertesi güne çoktan devirmiştik Ercan Havaalanına indiğimde… Dışarda isim tabelamı tutup bekleyen gence yaklaştım. Araca yürüdük. Kısa yolculuğumuzda yeterince ön bilgi edinme şansım oldu. Beni alandan almakla görevli taksi sürücüsü sade bir vatandaş olarak oldukça akılcı değerlendirmeler yaptı. Yıllar önce 80’lerin ortalarında gitmiştim Kıbrıs’a.. Orada taksilerin neredeyse tamamı mercedes idi. Son derece temiz ve bakımlı araçlar, düzgün ve kibar sürücüleri dikkatimi çekmişti. Yine aynı diye düşündüm..

Toplantı salonuna girdiğimde katılımcı ilgisini gözlemledim önce. Kurultaya; Cumhurbaşkanının, Meclis Başkanının, bakanların, milletvekillerinin ve bürokratların katılımı önemsendiğinin işaretiydi! STK ve yurttaş katılımı da oldukça fazlaydı. Toplantı salonu dolmuştu. Bu durum başlangıç için önemli bir artıydı.. İlginin devamı ise, konuşmalara bağlı olacaktı şüphesiz..!

4

Protokol konuşmaları başladığında ilk dikkatimi çeken şey, konuşmacıların gündeme dair konuşmaları ve bu konuşmaların on dakikayı geçmemesi oldu! Siyasiler o toplantıda siyaset yapmadı, gündemi içeren ve destekleyen sözler söylediler! Bu çok avrupai bir yaklaşımdı! Kıbrıs’ın bizden çok daha fazla Avrupa Kültürü olduğunu söylemeliyim. Dün de öyleydi, bugün de öyle!

6q

Asıl çalışma öğleden sonra başladı. Salondakiler protokol ile birlikte toplantıyı terketmediler (!).. Girne Milletvekillerinden çalıştayı iki gün boyunca izleyenler oldu (!) halk çalıştayı terketmedi, aksine yeni katılımlar oldu. Bu ilgi ve konuşmalara katılım gerçekten özlediğimiz şeylerdi.

Yerelde katılımcı demokrasi sürecinin nasıl gerçekleştirileceğini konuştuk ilk gün. Başkan Nidai Güngördü son derece heyecanlıydı. Siyasi birikimi ve duruşu ile samimi bir adım attığını hemen anlamak mümkündü. Akşam yemeğinde günü değerlendirdik.

555

2. Gün çalışma gruplarının oluşması için katılımcıların önerileri alındı. 45 başlık çıktı. Daha sonra bu başlıklar 15 grup altında toplandı. Katılımcılar ilgi alanına giren çalışma gruplarında görev almak için isimlerini yazdırma yarışına girdiler. Salonda bulunanların içinde başkana muhalif olanlar da vardı. Fakat ortaya ciddi bir iş koyduğunuzda, yandaş veya muhaliflik ayrımı ortadan kalkıyor ve ortak hedefe kilitleniyorsunuz.. Aynen öyle oldu..

3

İki günlük çalışma sürecinde bir de katılımcı demokrasi uygulaması gerçekleşti. Sokak tabelası seçimi yapıldı. Oldukça ilgi gördü.

88

Girne Belediyesi olarak bu çalışmalar için mekan, sekreterya ve her türlü teknik desteği hemen sağlayacaklarının sözünü verdi başkan. Çalışmalara hemen başlanması için karar alındı. Sanata, katılımcı demokrasiye, azınlıklıktakilerin de düşüncelerine değer veren, kadın katılımını ve örgütlenmesini önemseyen bir yerel yönetim anlayışı ile Girneliler tek yürek oldular.. Orada olmak ve bu deneyimi yaşamış olmak son derece heyecanlandırdı beni. Örnekleyebileceğimiz bir model vardı.. Nazmiye Halvaşi olarak bir nebze katkım olduysa ne mutlu bana.. Bundan sonra da gereksinim olduğunda her türlü katkıyı vermeyi çok isterim.

55

İkinci günün sonunda Başkan bize Girne Limanı’nı gezdirdi. Türkiye’den katılımcılar olarak Tamer Levent ve Metin Erten arkadaşlarımın da yüzünden başarılı bir Kurultayın parçası olmanın mutluluğunu okuyordum.. Yalnız değildim..

ayperi

Pazar günümü genç bir kadın mimar arkadaşımla geçirdim. Onunla yaptığımz Kıbrıs turu başlı başına bir yazı konusu.. Teşekkürler sevgili Ayperi..

66

Dönüş günüme denk geldiği için sahnelediği oyunu izleyemediğim Oyuncu Derman Atik arkadaşıma da teşekkür borcum var, başarılarının devamını diliyorum..

Ve daha birçok sessiz kahraman var adlarını yazamadığım, onlara da çok teşekkür ederim, yolunuz açık olsun..

5

Ülkemin içinde bulunduğu sıkıntılar ve zor günler arasında soluk almak gibiydi Girne’de olmak.. Teşekkürler Başkan Nidai Güngördü ve yol arkadaşlarına..

Sevgi, saygı ve dostlukla selamlıyorum..

İyi ki varsınız..

Nazmiye Halvaşi
26.12.14

İlk yazı:

    *

    email

    twitter

    facebook

    web_nh

Leave a Reply

